Mandag 7. oktober la regjeringen frem sitt siste statsbudsjett før stortingsvalget i 2025. For å ta tempen på budsjettet, inviterte Adviso og First House til budsjettseminar med analyser og reaksjoner fra næringslivstopper og eksperter – bare timer etter at forslaget ble lagt frem.
Les Aksjon for Norsk Eierskaps kommentar til statsbudsjettet
– Vær synlig
Kristin Clemet i Cevita var blant innlederne. Hun kom med en tydelig advarsel til publikum:
– Vi har ingen garanti for regjeringsskifte. Jeg vil si det er 50/50-sjanse.
Hun poengterte flere ganger at næringslivet må være synlige i debatten:
– Mange politikere har aldri vært så tydelige som nå på at de vil fjerne formuesskatten, men vi har ingen garantier. Det vi vet er at formuesskatt er en stor sak før valget, og da er det viktig at næringslivet holder trykket oppe helt frem til valgdagen.
Få med «Oslo-gryta»
Clemet snakket også om kulturforskjeller mellom Vestlandet og Oslo:
– På Vestlandet er formuesskatt en verdiskapingsdebatt, men slik er det ikke i «Oslo-gryta». Mange vet ikke hvordan det arter seg her for bedriftene. Dere må derfor markedsføre dere inn mot Oslo – få dem til å forstå. Det tar lang tid å endre kultur.
– I markedsføringen er det også viktig å nå ut til nye generasjoner og ungdomspolitikere. De har en annen tankegang enn eldre generasjoner, påpekte hun.
Jon Georg Dale i First House og sjeføkonom Elisabeth Holvik i Sparebank 1 Gruppen vektla også at næringslivet må sette av tid til opplysningsarbeid:
– Det er et stykke før vi er i mål. Vi må gjøre den jobben vi kan for å påvirke og bygge vår argumentasjon, sa Dale.
PANELSAMTALE: f.v: Gunnar Haagensen i Jangaard Export og styreleder i Sjømat Norge, Kristin Clemet i Cevita, Maren Kleven Fox i Bunker Oil, Ingvild Vartdal i Adviso og Jon Georg Dale i First House.